Gdy tylko zostanie przeprowadzona optymalizacja on-page, można się zrobić drugi krok w SEO, czyli optymalizację off-page w postaci budowania linków. Link building to wszystkie te działania, które skutkują linkowaniem zewnętrznych stron internetowych do własnej strony internetowej. Te linki są nazywane linkami zwrotnymi.
Pozycjonowanie stron internetowych — rola linków zewnętrznych
Dlaczego linki zewnętrzne odgrywają tak dużą rolę w SEO? Google interpretuje link zwrotny z zewnętrznej strony internetowej jako rodzaj rekomendacji. Jeśli dany adres URL otrzymuje wiele takich rekomendacji z różnych witryn, Google może założyć, że witryna, do której prowadzi link, jest ważną treścią, dlatego Google pozycjonuje ją wyżej w wynikach wyszukiwania.
Aktywne budowanie linków – czyli umieszczanie linków zwrotnych na zewnętrznych stronach internetowych – nie jest mile widziane przez Google w kontekście SEO, ponieważ nie jest to naturalny proces budowania linków.
Jeśli chodzi o SEO, lepiej skupić się na wysokiej jakości i aktualnych treściach, które z czasem często automatycznie przyniosą linki z innych stron internetowych.
Marketing treści jako narzędzie SEO
W SEO marketing treści polega na dostarczaniu wysokiej jakości informacji na własnej stronie internetowej lub blogu. Informacje te są w większości pozbawione treści reklamowych i powinny oferować klientowi rzeczywistą wartość dodaną. Na przykład sklep internetowy z informatyką i elektroniką użytkową opisuje w różnych samouczkach, jak zmodernizować komputer lub zoptymalizować dźwięk systemu kina domowego.
Marketing treści jest ważny dla SEO z dwóch głównych powodów — unikalna i wysokiej jakości treść generuje długo oczekiwane linki zwrotne, ale jednocześnie znajduje się w Google, co przyciąga dodatkowych odwiedzających witrynę. Im więcej wysokiej jakości treści zorientowanych na słowa kluczowe, tym więcej odwiedzających z wyszukiwarek.
Media społecznościowe
Ze względu na powszechną dystrybucję treści (może to być również wideo lub infografika) w kanałach social media, takich jak Facebook, Instagram, obecnie przyjmuje się, że tak zwane sygnały społecznościowe odgrywają ważną rolę w pozycjonowaniu stron internetowych. Jeśli link zostanie udostępniony kilka razy za pośrednictwem tych platform, Google może założyć, że ma on pewne znaczenie dla użytkowników. Najprawdopodobniej ta trafność zostanie odzwierciedlona w lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.
W pozycjonowaniu stron niezwykle ważna jest aktywność i rozpowszechnianie nowo utworzonych treści w sieciach społecznościowych.