Dobry marketing szeptany sprawia, że ludzie rozmawiają o danym produkcie, usłudze lub firmie.
Poczta pantoflowa sprawdza się od wieków. Tak samo jest obecnie. Co to jest marketing szeptany, dlaczego nie należy lekceważyć przekazu ustnego i jak sprawić, by marka lub produkt stały się tematem numer jeden w rozmowie?
Marketing szeptany — na czym polega?
Marketing szeptany lub komunikacja szeptana to forma bezpośredniej komunikacji osobistej między konsumentami a potencjalnymi klientami w środowisku społecznym firmy, lub jej produktów.
W niewielkiej odległości od tego terminu znajdują się inne wyrażenia, takie jak marketing rekomendacji. Eksperci mają różne opinie na temat definicji różnych strategii marketingowych. Można jednak powiedzieć, że zarówno marketing szeptany, jak i marketing rekomendacji polegają na tworzeniu szumu. Nacisk kładziony jest na rozpowszechnianie pozytywnych wiadomości i powinien wspierać branding i poszerzanie zasięgu.
Marketing polecający to proaktywna technika rozpowszechniania wiadomości. Firmy dają konsumentom zewnętrzną motywację do mówienia o swoim produkcie lub usłudze.
Może to przybrać formę akcji rabatowych lub wynagrodzenia. Jeśli konsument otrzyma usługę, jednocześnie zostanie poproszony o polecenie produktu lub napisanie recenzji.
Z drugiej strony marketing szeptany ma miejsce, gdy ze względu na właściwości specyficzne dla produktu występuje efekt wirusowy.
W przeciwieństwie do marketingu rekomendacyjnego marketingowi szeptanemu może towarzyszyć również wewnętrzna motywacja konsumenta.
Marketing szeptany w mediach społecznościowych
Pozytywne wiadomości szeptane w mediach społecznościowych mają duży wpływ na konsumentów. Większość z nich ufa opiniom online w takim samym stopniu jak osobistym rekomendacjom znajomych i rodziny. Wielu ludzi jest skłonnych do kupowania od firmy z powodu pozytywnych recenzji. Pozytywny przekaz szeptany w mediach społecznościowych jest niezwykle ważny dla rentowności firm, a także jest pomocnym narzędziem w pozyskiwaniu nowych klientów.
Jaki jest udział blogerów i influencerów w marketingu szeptanym?
Zakres pozytywnego przekazu szeptanego staje się coraz bardziej widoczny również wśród blogerów i influencerów.
Produkty i usługi nie są już tylko polecane znajomym i rodzinie, ale są udostępniane w mediach społecznościowych, na przykład na Instagramie, Facebooku i innych portalach. Pozytywne efekty influencer marketingu są dla firm ogromne.
Zarówno w obszarze B2C, jak i B2B coraz częściej stosuje się mnożniki do rozpowszechniania przekazu marki w internecie oraz do zdobywania zasięgu. Wyraźną przewagą blogerów nad własną komunikacją korporacyjną jest wysoki stopień autentyczności.
Jednocześnie, w ramach tej strategii marketingu online, firma otrzymuje szczere informacje zwrotne od społeczności influencerów, które można włączyć do optymalizacji procesów lub dostosowania produktów.