Klienci i wszyscy, którzy chcą nim zostać, szukają firm w internecie. Oprócz klasycznego wyszukiwania w Google większość ludzi korzysta z sieci społecznościowych, takich jak Facebook i znajdują tam również firmy, produkty i usługi. Czym jest social media marketing i jakie daje korzyści?
Social media marketing — jaki to rodzaj marketingu?
Media społecznościowe są tak nazywane, ponieważ te platformy internetowe są zaangażowane w komunikację grup społecznych. Ludzie nawiązują ze sobą dialog, piszą krótkie wiadomości publiczne oraz udostępniają zdjęcia i filmy znajomym lub milionowej publiczności. Te publikacje są również interesujące dla firm. Media społecznościowe za pomocą prostych środków umożliwiają odtwarzanie reklam w ramach marketingu w mediach społecznościowych.
Aby dotrzeć do większej ilości osób, platformy oferują jednak znacznie potężniejsze narzędzia. Zakres marketingu w mediach społecznościowych jest odpowiednio złożony. Pomocne jest wsparcie klasycznego marketingu, na przykład reklamy w gazetach.
Czym wyróżnia się marketing w mediach społecznościowych?
To, co odróżnia marketing w mediach społecznościowych od innych środków reklamowych, staje się jasne, gdy jest rejestrowane za pomocą klasycznych mediów reklamowych. Przestrzenie reklamowe, takie jak gazety i czasopisma, plakaty i reklamy czy radio i telewizja są uważane za klasyczne. Wspólną cechą jest rozpowszechnianie komunikatu, który jest powiązany z firmą lub produktem. U jego podstaw leży wezwanie do poddania się impulsowi do zakupu. W zależności od jakości i intencji środka reklamowego odbiorca przyswaja ten przekaz i przetwarza go indywidualnie — impuls do zakupu, ładunek emocjonalny czy dyskusja we własnym środowisku.
Jednak podstawą marketingu w mediach społecznościowych jest również przekazywanie komunikatu. W przeciwieństwie do środków klasycznego marketingu media społecznościowe oferują komunikatywny kanał informacji zwrotnej.
Po nagraniu komunikatu reklamowego odbiorca może go również przetworzyć, odpowiadając w formie komentarza, wiadomości lub wirtualnej reakcji. Jednak może też sam go rozpowszechnić w swoim otoczeniu. Tym samym odbiorca zamienia się w nośnik reklamy.
Środek reklamowy nie znajduje się już za zamkniętą witryną sklepu, ale pojawia się jako samodzielny obszar interaktywny. W wyniku tej komunikacji odbiorca wiadomości również ją dalej rozpowszechnia. W konsekwencji marketing w mediach społecznościowych jako narzędzie technologii reklamowej jest odpowiednio bardziej złożony, ale jednocześnie intensywniejszy i w wybranych przypadkach skuteczniejszy.
Pomimo złożonego planowania, pozytywne efekty marketingu w mediach społecznościowych przeważają nad negatywnymi.
Interakcja i lojalność klientów
Wdrażając działania reklamowe, firmy stawiają na interakcję i lojalność klientów. Zamiast być tylko odbiorcą przekazu, potencjalni klienci stają się fanami i samodzielnie przekazują przekaz reklamowy, wchodzą w interakcje, komunikują się i uczestniczą w kampanii w mediach społecznościowych. Jednocześnie odbiorcy niosą przekaz we własnym środowisku, dyskutują i polecają marki i produkty np. we własnym gronie znajomych.